Jak začít s designem služeb? I

Na konci roku 2018 jsme vyhlásili jednu velmi speciální výzvu. Hledali jsme organizace, které by byly ochotné na sobě vyzkoušet soubor metod zvaný design služeb. Možnosti byly dvě: buď vytvořit úplně novou službu, která bude reagovat na vývoj potřeb svých klientů nebo upravit službu stávající tak, aby co nejlépe plnila svůj účel. Po mnoha konzultacích, dvoukolovém hodnotícím procesu a realizaci projektů narušenou a prodlouženou covidem se konečně dostáváme ke zhodnocení celé naší kolektivní snahy. A moc rádi bychom se s vámi podělili o výsledky. 

V této sérii článků vám společně s našimi organizacemi radíme, jak začít s designem služeb.

Část první: Máme do toho jít?   

Zaujalo vás, jak o své zkušenosti mluvily naše organizace v sérii Co přinesl design služeb? Následující doporučení vám pomohou rozhodnout se, jestli se do toho pustit taky.  

Než začnete, zjistěte si více o designu služeb…

Co je to HCD, design služeb, prototypování, empatické rozhovory? Je tento způsob práce vůbec pro vás? Než se pustíte do přípravy projektu, pořádně prozkoumejte, o co jde, jinak vás může čekat řada (ne)milých překvapení! Začít můžete třeba začtením se do příručky Lepší sociální služby od společnosti Ideasense. Případně využijte radu České společnosti AIDS pomoc: 

  • „Pro organizace může být náročné umět si představit, k čemu jim HCD může být – jako profesionálové už spoustu věcí ví. V podobných výzvách by bylo dobré mít možnost pobavit se s někým, kdo tímto procesem už prošel.”

…A předejte to týmu

Za prvé si tak velmi rychle ověříte, jak úspěšní jste byli v bodě jedna, ale hlavně tak předejdete mnoha problémům. Na jaká úskalí můžete narazit? Předáváme slovo Andělům stromu života: 

„Bylo těžké přístup (myšleno HCD) vysvětlovat a učit se jej, protože je zdánlivě samozřejmý a je při něm potřeba pracovat s řadou stereotypů a fixních představ, zejména:

  • Že přece máme jasně stanovenou činnost (místo zaměření se na cíle ve vztahu k cílové skupině a tázání se, jak skupině nejlépe naplnit její potřeby)
  • Že „už všechno víme“ – tím, že organizace dlouhodobě pracuje s tématem a řadu věcí řeší intuitivně a tacitně
  • Že se stačí prostě někoho na jeho potřeby nějak zeptat – bez promýšlení metodologie.“

Vyzkoušejte si pár jednoduchých metod

Zvládli jste první dva kroky? Výborně, teď si na pár jednoduchých metodách vyzkoušejte, jak moc je vám svět lepíků a dvojitých diamantů blízký! Zkuste třeba jedno z následujících cvičení: 

Jestli jste se v designu služeb našli, určitě si nenechte ujít příští článek. Poradíme vám, na co myslet při přípravě jeho uvedení do praxe. 

Zdroje

Závěrečné evaluační zprávy projektů ve výzvě 83

100 metod: https://kisk.phil.muni.cz/100metod

Lepší sociální služby: https://www.lepsisocialnisluzby.cz/

Zdroj úvodní fotografie: fotoarchiv Freya

Sdílet:

DALŠÍ TÉMATA