Po roce a půl jsme vyhlásili novou výzvu s názvem Politiky, které fungují. Tato výzva je specifická svou orientací na spolupráci mezi veřejnou správou a organizacemi, které mají přímý kontakt s cílovou skupinou. Cílem je vytvořit efektivní a funkční politiky založené na reálných datech a zkušenostech z terénu.

Pro koho je výzva určena?

Výzva je otevřená všem žadatelům, ale klíčovou podmínkou je spolupráce mezi týmem z ministerstva a týmem se zkušenostmi z terénu. Terénním partnerem mohou být neziskové organizace, výzkumné instituce či jiné subjekty, které mají hlubokou znalost potřeb cílových skupin.

Co můžete v projektu řešit?

V rámci výzvy jsme připravili čtyři modelové situace, které mohou sloužit jako inspirace pro vaše projekty:

  1. Tvorba nové politiky – pokud identifikujete společensky důležitý problém, který je třeba řešit, můžete využít designový proces, zapojit různé aktéry, navrhnout efektivní řešení a otestovat ho
  2. Pilotní ověření politiky – pokud již máte politiku navrženou, můžete ji před tím než bude plošně zavedena, otestovat na větším vzorku a zjistit, jak funguje v praxi.
  3. Podpora zavádění politiky – Ani dobře vytvořená politika nemusí být funkční, pokud její myšlenky nejsou přijaté a není správně v praxi poskytována. Projekt může pomoci v práci s poskytovateli služeb a v hledání efektivních cest k jejímu uplatnění. 
  4. Úprava a vylepšení existující politiky – pokud nějaká politika nefunguje podle očekávání, můžete zjistit proč, identifikovat slabá místa a navrhnout zlepšení.

Klíčové aktivity projektu

Jako každý projekt financovaný z evropských fondů, i zde jsou klíčové aktivity, tedy to co budete v projektu dělat, aby měl smysl a přinesl užitek. Ty se dělí na povinné, které musíte udělat a nepovinné, které jsou volitelné a můžete se jimi inspirovat.

Povinné

  • Zjišťování potřeb a prohlubování znalostí o problému
  • Tvorbu a testování řešení
  • Spolutvorbu s důležitými aktéry
  • Vyhodnocování dopadů

Nepovinné

  • Ověřování řešení na větším vzorku
  • Reflexe možných budoucností 
  • Prohlubování znalostí zapojených aktérů

Zastavme se ještě nad aktivitou Reflexe možných budoucností, která nezasvěceným může znít zvláštně. Na budoucnost nelze nahlížet pouze lineárně, ale jak ukazují i události posledních let jako pandemie covidu, válka na Ukrajině či čím dál častější projevy extrémního počasí, je třeba ni nahlížet pomocí různých scénářů. Ty vás mohou lépe připravit na výzvy budoucnosti. Není to však jen o scénářích různé míry negativního vývoje, ale i formulaci žádoucích vizí. Tedy kam se chceme jako společnost posunout a dostat, což vám může pomoci lépe formulovat podobu politik. 

Ve Finsku například vznikl Report on the Future, na kterém se podílela všechna ministerstva. Jeho cílem nebylo jen porozumění budoucímu vývoji, ale i zkoumání možných řešení výzev budoucnosti, tak aby finská společnost přijala dostatečná opatření a byla na ně lépe připravena.

V příloze Podrobné informace k výzvě, máme na straně 5 stručný popis, co si pod metodami, které jsou s touto aktivitou, tedy foresightem, backastingem, spekulativním a tranzitivním designem, představit.

Poslechnout si můžete také 27. nebo 39. epizodu podcastu Ministerský jednorožec, kde se těmito tématy zabýváme.

Přečíst si můžete také článek Romana Sellnera Novotného o tom, co je spekulativní design a jaké jsou jeho limity.

Konzultace a podpora

Příprava projektů může být náročná, proto v této výzvě nabízíme až tři konzultace, z nichž minimálně jedna je povinná. Konzultace se musí zúčastnit všichni zapojení zástupci, jak z organizací, tak veřejné správy.

Důležité informace

  • Vyhlášení: 14. února 2025
  • Příjem žádostí: do konce roku 2026 (nebo do vyčerpání alokace)
  • Výše podpory: 800 tisíc Kč až 10 milionů Kč
  • Délka projektu: maximálně 36 měsíců (3 roky)

Co bude výstupem projektu?

Hlavním cílem je dobře fungující politika, která přinese zlepšení v určené oblasti. Dále bude nutné vytvořit:

Na začátku projektu (do 3 měsíců od začátku projektu)

  • Plán spolupráce, který popíše všechny zapojené organizace, míru a způsob jejich spolupráce a její předpokládaný průběh
  • Evaluační plán 

Na konci projektu

  • Zprávu o průběhu projektu, která má 3 části
  1. Shrnutí cesty a výsledků vašeho projektu
  2. Závěrečná evaluační zpráva (vytvoří evaluátor)
  3. Vizuálně poutavé shrnutí projektu na jednu stranu

Oproti jiným inovačním výzvám jsou v této dvě novinky

  • Prezentace výsledků na závěrečném setkání projektů 
  • Spolupráce s odbornou radou (v průběhu projektu)

Více informací najdete v textu výzvy a příloze 1 Podrobné informace k výzvě. Už nyní začínáme konzultovat první náměty a těšíme se na vaše projekty! Rezervovat si konzultaci můžete zde.

Sdílet:

DALŠÍ TÉMATA

Z úřadu do učebny, MPSV předává zkušenosti studentům

V zimním semestru 2024 jsme opět vedli kurz Sociální inovace ve veřejné správě na Katedře veřejné a sociální politiky, FSV UK. Hlavním cílem bylo seznámit studenty s praktickými nástroji současné veřejné politiky a také si zkusit navrhnout projekt za podmínek, které klademe i na naše skutečné žadatele.