Human Learning Systems Week 2022 – Co nás zaujalo a co si odnášíme?

Přemýšlíte, jak fungují veřejné služby? A jak to udělat, aby mohly fungovat lépe? V říjnu se díky on-line týdnu Human Learning Systems (HLS) propojilo mnoho lidí a organizací z celého světa, které tyto otázky trápí. Protože nad tím také přemýšlíme a po HLS, které je zcela v souladu s našimi principy, pokukujeme, nemohli jsme na této akci chybět.

Dnes bychom vám chtěli shrnout, co nás zaujalo, co si odnášíme, a které workshopy stojí za shlédnutí.

Co je to vlastně Human Learning System?

HLS je alternativní přístup k tvorbě, poskytování  a změně veřejných služeb. HLS reaguje na komplexní povahu našeho světa a stávajících problémů. HLS je založené na vědomí, že:

  • Budování vztahů mezi lidmi, pomáhá k dobrému pochopení jejich potřeb a přináší tak nová řešení i způsoby práce. Každý člověk je unikátní, jeho potřeby jsou různorodé a řešení je třeba mu vytvářet na míru. (HUMAN)
  • Důraz na učení se místo a priori důrazu na dosahování výsledků vytváří prostor pro inovace a udržitelné zlepšování a přináší lepší výsledky. Jediná cesta jak se vypořádat s neustále se proměňujícím světem je kontinuální týmové učení se, o tom co funguje a nefunguje. (LEARNING)
  • Přemýšlet je třeba v systémech – vše je propojeno, navzájem se ovlivňuje a nelze dopředu předpovědět a naplánovat, co se stane. Zároveň nastavení systému má největší vliv na kvalitu práce lidí v něm. (SYSTEMS)

Pokud vás HLS zaujal, pusťte si toto krátké video.

A teď už k tomu, co jsme se naučili.

Jaká má být dobrá veřejná služba?

  • Flexibilní, dokáže reagovat na proměňující se podmínky a potřeby svých klientů.
  • Učící se, umí se neustále ohlížet a vyhodnocovat co a pro koho funguje a dle toho měnit svoji podobu.
  • Naslouchá, co klienti potřebují a jaký život chtějí vést a snaží se jim k tomu pomoci. Neurčuje, co klienti musí a co by měli dělat. 
  • Cíle, ukazatele, a to, co management sleduje, odvozuje od toho, co je důležité pro cílovou skupinu. Pokud sledujeme indikátory důležité pro klienty, zaměříme se na podstatné věci, ne na indikátory, které jsou důležité pro management, ale lidem nic nepřinášejí.

Co je cílem veřejných služeb?

Jak dělat změny?

  • Na základě porozumění perspektiv všech zúčastněných a s respektem vůči všem.
  • Důležité jsou vztahy okolo změn. 
  • Než něco začnu měnit, musím dobře poznat, co je důležité pro mou cílovou skupinu. Zastavte se, poslouchejte, pozorujte a přemýšlejte, co jste o svých klientech zjistili a na čem jim záleží, než začnete cokoli měnit. 
  • Potřebujeme služby společně vymýšlet i společně vytvářet se všemi, kterých se to týká.
  • Neopomenutelný je i jazyk, který se při změně používá, a který musí být srozumitelný všem zapojeným aktérům.
  • Neobejdeme se bez experimentování, pouze tak rychle zjistíme, jaký přístup byl nefunkční. Dělat chyby rychle a poučit se z nich, je pro vývoj služeb klíčové. 
  • Důležité je hlavně začít se změnou, je jedno odkud.

Jak společné tvorby dosáhnout?

  • Podívejte se na žebřík spolutvorby a přemýšlejte nad tím, v jaké fází se aktuálně ve vaší organizaci nacházíte.

Zajímá vás, jak Human Learning Systems funguje v praxi? Co obnáší měnit veřejné služby pomocí tohoto přístupu? Pak vřele doporučujeme přednášku Johna Mortimera An HLS Approach to Service Transformation – What Really Happens? John v ní podrobně, názorně a srozumitelně představuje svoji práci v oblasti sociálního bydlení ve Velké Británii. Ukazuje, že potřebujeme porozumět a odkrýt, proč klienti něco chtějí, abychom byli schopni jim pomoci vyřešit jejich problémy. A jak zjednodušení systému a orientace na klienty může vést k lepší výsledkům (a i menším nákladům).

Souzníte s přístupem Human Learning Systems? U čeho jste kývali hlavou a co vás naopak rozčílilo? A jak tvoříte služby vy? Napište nám na inovace@mpsv.cz nebo nás sledujte na facebooku!

Kam dál?

  • Na youtube kanálu Human.Learnig.Systems přibývají další záznamy z akcí v rámci HLS week 2022.
  • Pokud vás zajímají konkrétní příklady z praxe, projděte si případové studie z různých zemí a organizací. (Kdo najde příklad z ČR a jednoho našeho projektu z výzvy 83 vyhrává 🙂).
  • Koukněte se na příklad z českého prostředí, kterým je náš projekt Pardubického kraje, kde se o HLS přístup pokouší při transformaci OSPOD.
  • Poslechněte si již zmíněný sedmnáctý díl Ministerského jednorožce, kde jsme se na HLS zaměřili:

  • O HLS mluvil Vladimír Kváča a Toby Lowe na naší konferenci Social Innovation Forum. Podívejte se na záznam jejich přednášky:

Zdroje

https://www.humanlearning.systems/

Workshopy How Will We Achieve Systems Change in Public Services?, Civil Society Organisations as System Stewards a An HLS Approach to Service Transformation – What Really Happens?

Úvodní obrázek: https://pbs.twimg.com/media/Fcdrr2mWYAQCny9.jpg

Sdílet:

DALŠÍ TÉMATA